Memaparkan catatan dengan label Family. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Family. Papar semua catatan

Khamis, 23 Oktober 2014

Resepi Wadai Kiping ~ Bubur Banjar

Menjadi kebiasaan kami sekeluarga akan makan malam sebelum pukul 7 malam. Waktu malam pula ada sesi minum & kudapan. Plan nak buat roti bakar seperti yang diminta En.suami, sampai dapur lain pulak dibuatnya. Roti bakar jadi Wadai Kiping ~ Bubur Orang banjar.

Wadai Kiping ~ Bubur Orang Banjar

Resepi Wadai Kiping

1 cawan Tepung pulut
Secubit garam
Sedikit air kapur
Air secukupnya
(setengah orang letak tepung beras sikit, tapi saya tak letak sebab kehabisan tepung beras)

Bahan kuah:-
Gula melaka@gula Merah
2 cawan santan pekat (saya guna santan kotak~1/2 kotak)
2 helai daun pandan
Sedikit gula
Secubit garam.

Caranya:-
1. Masukkan tepung pulut bersama garam ke dalam mangkuk.
2. Masukkan sedikit demi sedikit air.
3. Adun hingga jadi doh yang tak melekat.
4. Bulatkan kecik-kecik dan tekan guna jari agar leper.

macam-macam bentuk ada



Untuk kuah:-
1. Masukkan santan, garam dan gula merah.
2. Kacau hingga gula hancur. Gunakan api sederhana.
3. Masukkan daun pandan dan adunan yang telah dileperkan tadi.
4. Kacau perlahan. Kepingan yang timbul menandakan sudah masak.
5. Sedia untuk dihidang.

Senangkan?  Hidangkan bersama roti potong. Sekali hadap je dah habis.

Selamat mencuba!


Rabu, 22 Oktober 2014

Sukan Tahunan Taska PERMATA UPSI

Pada hari Sabtu lepas 18 Oktober 2014, Taska PERMATA UPSI menganjurkan sukan tahunan untuk anak-anak taska, ibu bapa dan juga guru. Oleh kerana Ayong dan Aqil satu rumah iaitu rumah biru, agak mudah mama dan papa terutama soal pakaian. Satu family pakai baju biru.

Awal-awal pagi lagi anak-anak bangun. Semangat nak pergi sukan katanya. Acara pertama adalah perbarisan. Ayong behave je berbaris tapi adik Aqil Hafiy tak nak ikut pulak. Terpaksalah berbaris sambil pegang tangan mama.
Perbarisan Rumah Biru.



Perbarisan pegang tangan. Ada juga yang berdukung.  Macam-macam ragam anak-anak syurga ni.

Aqil Hafiy masam je.

Sementara menunggu giliran acara untuk tahun 3 dan 5, kita buat acara makan-makan dulu. Macam berkelah je kan?

Air Performance Drink mesti ada.

Aqil Hafiy muka bosan je.


Sedia untuk acara. Lari laju-laju ye Kak Yong.

Yey... acara pertama dapat no.1


Good Girl!

Acara kedua pula rezeki tak menyebelahi kumpulan biru. Dapat no.2 walaupun pada awalnya no.1. Tapi disebabkan sudu dan bola ping pong tertinggal di kon, terus kalah. Takpe, kalah menang adat bertanding kan? Yang penting semangat kesukanan.
 
Acara kedua. Kumpul blok untuk buat rumah.

Enjoy tengok video-video ni

Senamrobik sambil berdukung

mama yang over terjerit-jerit lepas rekod video ni.





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...